donderdag 11 september 2014

Cambodja: Een prachtig land met twee gezichten

** Door een technisch mankementje was deze blog ineens verdwenen. Hierbij een nieuwe variant die wellicht iets afwijkt. **

Tijdens het schrijven van deze blog zitten we alweer in de bus richting Bangkok in Thailand. In Cambodja waren we slechts vijf dagen, we bezochten de hoofdstad Phnom Penh en natuurlijk gingen we vanuit Siem Reap naar het wereldberoemde Angor, een eeuwenoude en immens grote tempelstad. Ook wel het achtste wereldwonder genoemd. Na Cambodja wilden we eigenlijk eerst verder omhoog reizen richting Laos, maar toch besloten we deze omweg niet te nemen en direct naar Thailand te gaan. Aan de ene kant zonde, want Laos is waarschijnlijk prachtig, maar aan de andere kant kunnen we nu ons reistempo ook wat verlagen. Iets waar we best naar uitkijken na zes weken bijna alleen maar onderweg geweest te zijn. We hebben nu nog ruim zeven weken voor Thailand, Indonesië en Maleisië.

Als we onze voorgaande blogs teruglezen is haast niet te bevatten hoeveel we al meegemaakt hebben. Met zoveel nieuwe indrukken in onze  harten is het ook heerlijk om af en toe stil te kunnen staan (of liggen op het strand) om alle belevenissen te laten bezinken. We vinden het daarnaast ook superleuk dat jullie allemaal meelezen en onze verhalen, foto's en filmpjes zo kunnen waarderen. We zijn heel blij met jullie reacties, bedankt!

Nu zes dagen geleden zijn we via de Mekong rivier Cambodja ingevaren. Eerst eruit bij een drijvend kantoortje op de grens van Vietnam, voor een tassen en paspoortcheck. Na een paar honderd meter varen moesten we er weer uit op de grens van Cambodja. Hier moesten we ons visum kopen en nog een keer langs de paspoortcheck. Alles liep verrassend gesmeerd en al vrij snel konden we weer aan boord van de boot om de rivier naar Phnom Penh te volgen, de hoofdstad van Cambodja die aan de Mekong ligt. We voeren door prachtig landschap en er werd continu naar ons gezwaaid door vissers of door mensen die aan de rivier wonen. Vroeg in de middag kwamen we aan in de haven middenin het centrum van Phnom Penh.

Ons hotel ligt op loopafstand van de haven, we hebben een prima hotelletje waar we eerst een lekkere douche nemen. Daarna vertrekken we naar een internet café om onze blog over Vietnam te kunnen plaatsen. Hier zitten we al gauw zo'n twee uur. In de avond lopen we nog een rondje door het centrum en eten we ergens op straat een lekker bord rijst en noodles. Er rijden hier net zoveel scooters als in Vietnam en ook zijn er overal mensen, wel merken we dat de mensen zelf iets zachter en vriendelijker zijn dan de Vietnamezen. Veel kindjes zwaaien vrolijk naar ons als we langslopen, superschattig. Wel wonen er meer mensen op straat en zijn er meer bedelaars. Ook zien we vaak veel te jonge kindjes werken in de restaurantjets, winkels of op straat. Blijft lastig om te zien.

De volgende dag staat in het teken van de oorlog in Cambodja. Beide hebben we voor vertrek twee boeken van Loung Ung gelezen (Bedankt tante Jacq!). Een inmiddels volwassen vrouw die de vreselijke burgeroorlog heeft meegemaakt als klein meisje. Met haar aangrijpende verhaal in ons hoofd beleven we deze dag nog intenser. Tussen 1975 en 1979 zijn ongeveer 3 miljoen van de 8 miljoen Cambodjanen op lugubere wijze gedood door de Rode Khmer. Deze groep, met Pol Pot als leider, wilde van alle inwoners agrariërs maken. Niemand mocht slimmer of rijker zijn dan gemiddeld en persoonlijke eigendommen werden verboden. Op 17 april 1975 werd iedereen vanuit de hoofdstad naar het platte land gedreven om daar als slaaf 12 tot 15 uur per dag op het land te moeten werken. Alle intellectuelen werden vermoord, het hebben van een bril of het kunnen spreken van een andere taal was al genoeg om vermoord te worden. Daarnaast waren de omstandigheden in de kampen zo slecht dat veel mensen stierven van de honger of ziekte. Complete families verdwenen.

Omdat onderwijs volgens de Rode Khmer niet nodig was werden scholen omgebouwd tot gevangenissen. We bezoeken het Tuol Sleng musuem, een oude school die is omgebouwd tot gevangenis. Complete klaslokalen zijn omgebouwd tot martelkamers of verdeeld in kleine gevangenishokjes. Verschrikkelijk om te zien. Er werden ongeveer honderd slachtoffers per dag vermoord en het musuem hangt vol met foto's van de (toen nog levende) slachtoffers. Ook zijn er verhalen van de slechts zeven overlevenden die werden bevrijd door de Vietnamezen in 1979. We zijn er stil van. Hoe kun je je eigen volk op zo'n brute manier vermoorden? Met een wee gevoel in onze buiken verlaten we het musuem.

We gaan in een tuk tuk verder naar de Killing Fields of Choeung Ek. De gevangenen uit de eerder genoemde gevangenis werden vaak hierheen gebracht om vermoord te worden. Het laatste eindstation. Met een audio guide lopen we door de prachtige boomgaard. Moeilijk om je voor te stellen welke verschrikkingen zich hier hebben afgespeeld. Per dag werden ongeveer honderd mensen vermoord en omdat de Rode Khmer kogels wilde besparen werden ze vaak met bijvoorbeeld beilen doodgeslagen. Overal op het veld zijn de massagraven bewaard gebleven en als je goed kijkt zie je nog botten en kaken van mensen liggen.

We hebben het even moeilijk als we bij een grote boom stoppen. Via de audio guide horen  we dat deze boom werd gebruikt om baby's te doden. Bewakers pakten de baby's bij hun voetjes vast om vervolgens hun hoofdjes tegen de boom te slaan. Vervolgens werden ze in het graf ernaast gegooid. Hun moeders werden eerst verkracht en gingen daarna hetzelfde graf in. Vreselijk, hoe kun je zoiets doen? Wij begrijpen er helemaal niets van. Als we bij de gedenkstupa aankomen leggen we bloemen neer. In deze stupa liggen meer dan 8000 schedels uitgestald. Bizar om te zien, maar zo wordt de ernst van de burgeroorlog wel erg duidelijk. Na een rondje om de tempel gelopen te hebben verlaten we stil het terrein.

We rijden met de tuk tuk weer terug naar het centrum dat 14 kilometer verderop ligt. Tijdens dit ritje praten we na over wat we allemaal gezien en gehoord hebben. We beseffen ons nog meer hoeveel geluk je hebt als je zonder oorlog kunt opgroeien.

Omdat we de dag vrolijk willen afsluiten gaan we naar de Russian market, een overdekte markt waar echt alles verkocht wordt. We manoeuvreren ons tussen de schreeuwende verkopers door en snuffelen wat rond bij de kraampjes. Op de terugweg regelen we bustickets naar Siem Reap voor de volgende dag en brengen we nog een bezoek aan de grote central market. We eten 's avonds een lekkere curry en pakken daarna onze backpacks weer in.

Na een prima nachtrust gaan we met de tuk tuk naar het busstation, het regent keihard! Gelukkig zitten we de hele dag in de bus. We verbazen ons als we in het Engels worden aangesproken als we op het busstation komen. Ook worden we direct naar de goede bus gewezen en vertrekken we op tijd. Heel wat anders dan de chaos en niet Engels sprekende touroperators in Vietnam. Helaas kunnen we uiteindelijk toch pas een uur later het station verlaten want er is een staking. Een ketting van mensen staat voor de bus om ervoor te zorgen dat we niet wegkunnen. Dan wordt ineens (na ruim een uur stil gestaan te hebben) bedacht dat we ook in een andere bus kunnen stappen die aan de andere kant van de mensenketting staat. Prima! We stappen over en gaan op weg. Natuurlijk duurt de trip ook nog twee uur langer dan de eerder beloofde zes uur dus uiteindelijk komen we negen uur later aan in Siem Reap.
We gaan naar het hotel dat enorm aftands uit blijkt te zien. Voor de airco moeten we 5$ per nacht extra betalen, maar we denken dat we wel zonder airco kunnen. Dat houden we nog geen uur vol! We gaan eten en regelen als we terugkomen airco. Dan maar 5$ meer. Wegdrijven in ons bed is ook niet echt lekker. Voordat we gaan slapen nog even lekker douchen, maar als ik de badkamer instap zit daar een enorme kakkerlak op me te wachten! Gadver gadver gadver, het dier van zes cm groot (in mijn beleving wel 60cm) beweegt zich heel snel door de badkamer en held Sander raakte hem pas na zes pogingen. Ik stond natuurlijk zo ver mogelijk in het hoekje van de badkamer gedrukt. Gillend en al hihi. Oké, dit is echt te ranzig en in dit hotel willen we niet de geplande drie nachten blijven. We cancelen de laatste twee nachten en boeken een beter hotel voor slechts een paar dollar meer. Pfffiew, pas na de kamer op andere kakkerlakken gecheckt te hebben gaan we slapen.

We worden weer vroeg wakker want we gaan naar de tempelstad Angkor. Hier ligt onder andere het grootste religieuze gebouw ter wereld, de Angor Wat. Maar dit hoogtepunt bewaren we voor dag twee, want er is veel meer te zien. Angkor was het politieke, religeuze en sociale centrum van het Khmer rijk. Toen Londen nog maar 50.000 inwoners had, woonden in Angkor al een miljoen mensen. Op de eerste tempeldag besluiten we een fiets te huren, Angkor ligt tien kilometer buiten Siem Reap en de tempels liggen behoorlijk verspreid dus we hebben een flinke fietstocht  voor de boeg. Maar het is een stuk goedkoper dan een persoonlijke tuk tuk driver en we houden ook wel van de vrijheid.

Als we onze tickets gekocht hebben doemen de eerste tempels zich al snel op. We verbazen ons over de verschillende 'kleine' tempels die we zien. Bizar dat dit in de tiende, elfde, en twaalfde eeuw al gebouwd kon worden. En als dit al kleine tempels zijn, hoe groot zijn de groten dan? We lopen door de verschillende religieuze gebouwen en verwonderen ons over de vele details. De laatste tempel die we deze dag bezoeken is Ta Prohm, ook wel de Tomb Raider tempel genoemd. Hier is een deel van de film met Angelina Jolie opgenomen. Grappig om deze filmscene in het echt te zien. Wortels van enorme bomen hebben zich om de stenen verstrengeld. Heel bijzonder om te zien.

Inmiddels zijn we moe van het fietsen en bijna gesmolten door de hitte, we besluiten terug te fietsen en sluiten de dag af in het zwembad. Perfect! We liggen al vroeg in bed, want de volgende dag worden we om 4.30 uur opgepikt door onze tuk tuk driver. We gaan de Angkor Wat bezichtigen tijdens de zonsopgang.

Stipt om half vijf 's ochtends vertrekken we naar de Angkor Wat. In het pikkedonker met alleen een voorlicht rijden we naar de oude stad. Samen met heel veel andere mensen zoeken we een goed plekje om de zonsopgang te bekijken. Gelukkig zijn we vroeg en staan we mooi vooraan. Het is echt heel apart, voordat de zon op is zien we alleen een zwart gat en hoe lichter het beetje bij beetje wordt hoe meer we zien van de enorme tempel. Heel indrukwekkend! Als de zon op is gaan we de Angkor Wat binnen. Het is een enorme tempel met prachtige carvings op de muren. Op het binnenplein ontbijten we oerhollands met zelfgesmeerde broodjes met pindakaas voordat we teruggaan naar de tuk tuk driver. Hij brengt ons naar de rest van de tempels, één van de meest indrukwekkende die we zien is de Bayon Tempel. In de torens zijn 216 enorme gezichten verwerkt.

Als laatste tempel brengt de driver ons naar Banteay Srei, een tempel die bekend staat om de mooiste carvings van Angkor. We zijn heel blij dat we er vandaag voor hebben gekozen om met de tuk tuk te gaan, want het is inmiddels keihard gaan regenen. Onderweg kopen we een knalrode en gele poncho die we direct maar aan trekken. In de stromende regen bezoeken we de prachtige tempel, men zegt dat de tempel door vrouwen gebouwd is omdat de carvings zo gedetailleerd zijn dat ze onmogelijk door mannenhanden gemaakt kunnen zijn.

Al modderplassen en chinezen-onder-paraplu's ontwijkend komen we weer terug bij de driver. Het is nog vroeg, maar we hebben alle tempels gezien en we besluiten na een lunch lekker naar het hotel gegaan. Sinds zes weken hebben we het voor het eerst koud! Gauw stappen we onder de douche en 's middags chillen we wat. We boeken bustickets naar Bangkok en drinken voor 0,50€ biertjes op het terras in de toeristische pub street. Ook laten we onze voeten en schouders een half uur lang stevig masseren voor slechts 2$ heerlijk! We sluiten Cambodja af met een goede rijstmaaltijd op straat en maken ons op voor alweer het volgende land, Thailand!

Hieronder een aantal foto's van onze trip door Cambodja. Helemaal naar beneden scrollen voor het filmpje!

Slachtoffers van de Rode Khmer in een tot gevangenis omgebouwd schoolgebouw

Armbandjes opgehangen uit respect voor de slachtoffers

De killing tree

Op de fiets doorkruizen we Angkor

De natuur wint terrein

De bekende plek uit de film Tomb Raider

Sunrise @ Angkor Wat

Angkor Wat van binnen

De link naar het filmpje: klik klik