dinsdag 12 augustus 2014

Hong Kong met Winner: een fantastische week!

Al zittend in een ontzettend luxe hotel (op een kingsizebed! en na een warme! douche) zit ik, Sander, de eerste dag in Hong Kong te overdenken. Wat hebben we al veel meegemaakt op deze eerste dag. Na toch al gauw twee uur slaap in het vliegtuig kwamen we om 8:45 uur aan op Hong Kong. Na chaos op Kathmandu Airport (boarden bij gate 2, nee toch gate 1, toch gate 2, vlucht 261? Nee vlucht 259.. maar het scherm zegt.. nee toch echt 261.. Huh! Snappen jullie het nog? Wij ook niet) vlogen we naar het luxe Delhi en van daar naar het nog luxere Hong Kong. Waar zijn we beland? En zullen we Winner nog wel herkennen tussen al die andere Chinezen?

Dat herkennen is gelukkig geen probleem, ze is geen steek veranderd. Druk zwaaiend komt ze op ons afrennen. Een flinke knuffel krijgen we, wat een lieve dame! Maar dan schiet ze toch al snel in de regelstand. Daar is de bus, bus 21 naar Kowloon, naar Tsim Tha Tsui. Ze geeft ons twee pasjes met voldoende saldo. Hiermee kunnen we betalen in OV, supermarkt, Ferry etc. Top geregeld hier! En wat is het hier schoon en georganiseerd!

Winner brengt ons naar het Regal Hotel, wauw! Toch anders dan onze budget-hokjes van de afgelopen weken. Direct visum voor Vietnam regelen, want we kunnen pas om twee uur inchecken. Geen probleem, wijziging in de planning, het opfrissen is verplaatst naar vanavond. Ofwel, op naar de Vietnam Ambassade en op naar Hong Kong. Het regelen van het visum lukt, op 7 augustus willen we via Guangzhou naar Hanoi. Dat betekent zes nachten luxe, pracht en praal. Winner neemt ons de eerste dag mee naar het financial centre. We reizen met bus, taxi, tram en metro en zien malls, hoge flats en onder andere Times Square.

Om 18 uur komen we even in het hotel aan en kunnen we ons opfrissen. Nadat we de bekende lichtshow hebben bekeken op Victoria Harbour en Jackie Chan hebben gespot op de Walk of Fame, gaan we een lekker hapje eten. Eenmaal in het hotel, slapen we voordat onze hoofden ons kussen raken. Zoals Jannie en Leo zouden zeggen: Hong Kong is boaming!

Op dag twee razen we opnieuw door Hong Kong en inmiddels heb ik, Paula, de pen weer in handen. Als eerste neemt Winner ons mee naar Flower Street, een straat met allemaal bloemenwinkels. Grappig om te zien dat veel van die winkels een Dutch hoekje hebben waar tulpen en nog meer typisch Nederlandse bloemen staan. Na Flower Street lopen we naar een bird market, een straatje waar enorm veel vogeltjes verkocht worden. We zien superveel kleine vogeltjes opgepropt in veel te kleine hokjes. Zielig!

We blijven een beetje in de natuur- en diersfeer hangen, want we gaan met de bus naar een park net buiten het centrum. Hier wonen ontzettend veel apen. Ze zitten niet in hokjes, maar lopen gewoon in het wild rond. Als we nog even snel een koekje eten voordat we het park in gaan, komt de eerste aap al een kijkje nemen. Winner geeft hem haar koekje om hem af te leiden en snel ontsnappen we aan die grote boze aap. Gelukkig zie ik al snel dat ze niets doen en aan mensen gewend zijn. Mijn angst om door apen aangevallen te worden verdwijnt al snel. We lopen klein rondje door het park maar gaan alweer snel terug als we bijna smelten van de hitte. We pakken de taxi terug naar Central en gaan dan omhoog met de langste roltrap van Hong Kong. Voor de kenners, die uit Wie is de Mol! Hierna gaan we omhoog naar Victoria Peak en hebben we een fantastisch uitzicht over de stad. Nu zien we voor het eerst hoe immens groot deze stad met acht miljoen inwoners eigenlijk is.

Lunchen doen we bovenop de peak en daarna gaan we weer naar beneden. We zakken helemaal af naar de haven en pakken de ferry naar Chueng Chua, een schattig vissersdorp met veel toeristen, maar ook met een mooi strand. We lopen naar het water, doen onze schoenen uit en stappen in de zee. Het water is warm, maar toch koelen we een beetje af. Heerlijk! Als we het dorpje hebben bekeken gaan we terug met de ferry en sluiten we dag af met heerlijke Sushi.

De volgende dag ontmoeten we Winner al vroeg. We gaan naar Lantau Island. De plek waar de grootste zittende Buddha ter wereld zit. Als we op Lantau zijn vertrekken we met de kabelbaan naar de Buddha. We hebben een bakje met glazen bodem. Leuk bedacht van Winner, maar eigenlijk is het doodeng! Gelukkig brengt de kabelbaan ons veilig naar de Buddha en als we hem vanuit het bakje al zien zijn we onder de indruk. We zien een enorme Buddha die boven de heuvels uitsteekt. Terwijl Winner beneden op ons wacht, beklimmen wij de trappen en lopen een rondje om de Buddha. Ook bezoeken we de tempel die aan de voet van de Buddha ligt. Tempels zijn hier super kleurrijk en daarom zijn ze erg mooi om te zien. Blijkbaar is het nu de periode van de geesten in China en om die geesten gelukkig te houden, leggen mensen veel fruit in de tempels als een soort van offer. Ook steken ze van alles in de fik. Dit allemaal om te offeren en om zo de goden blij te houden. Erg belangrijk natuurlijk. :)

Als we slurpend een kom noodle soep (met stokjes) naar binnen hebben gewerkt, gaan we met de bus verder naar Tai-O. Een leuk vissersdorp waar we een heel gek Chinees toetje eten. Een soort pudding, maar dan met nul smaak. Je moet er zelf nog siroop en suiker ingooien. Met moeite lepelen we ons kommetje te leeg, terwijl Winner het heerlijk vindt. Na het toetje is het tijd om verder te trekken naar Sai Kung. Een soort badplaats met een Cote d'Azur achtig tintje. Hier schijn je heel goed seafood te kunnen eten. Twee vriendinnen van Winner, Vikky en Isabella, komen met ons mee-eten.

Wanneer we compleet zijn gaan we eerst ons eten uitzoeken, niet vanaf een menukaart, nee vanuit een mega acquarium. De vissen, kreeften, krabben, garnalen enz. leven allemaal nog. Isabella, Winner en Vikky overleggen in druk Chinees uit aan de visboer wat ze willen eten. Wij staan er een beetje giegelend bij en zie hoe de vissen al stuiptrekkend in plastic zakjes worden gedaan. De dames geven door hoe de seafood bereid moet worden en al snel zitten we met zijn allen te genieten van heerlijke schaaldieren. Hoewel eten met stokjes best lastig is, worden we er gelukkig steeds beter in. Daarnaast helpen de dames ons met het volscheppen van onze borden, dus we komen niets te kort. Het is heel gezellig met zijn vijven en al gauw zitten we allemaal bomvol en is het tijd om naar 'huis' te gaan. Vol nieuwe ervaringen en met een buik vol vis zakken we al snel in diepe slaap.

Op onze vierde dag in Hong Kong kunnen we uitslapen. Winner en Vikky halen ons om 11.30 uur op en nemen ons mee naar een restaurant waar we Dim Sum gaan eten. Dim Sum is eigenlijk een soort van tapas eten. Allemaal kleine in een soort van rijstdeeg gevulde hapjes. Al snel staat de hele tafel vol Dim Sum en het is heerlijk! Sommige hapjes zijn gevuld met groenten, anderen met vis en weer anderen met vlees. We gebruiken onze stokjes in overvloed en al snel zitten we weer bomvol.

Na deze heerlijke lunch belsuiten we naar het China Consulaat te gaan. Over een paar dagen willen we met de trein door China naar Vietnam. Onze paspoorten liggen al bij de Vietnamese Ambassade voor een visum. Een visum voor mainland China hebben we volgens die man daar niet nodig omdat we slechts door China heenreizen en binnen 72 uur weer weg zijn. Op internet hebben we een soortgelijk verhaal gelezen. Prima denken wij, maar Winner twijfelt en al snel blijkt dat haar twijfels niet onterecht zijn. Op het Chinese consulaat vertellen ze ons dat we onmogelijk door China met een trein kunnen reizen zonder visum. Die 72 uur vrij reizen geldt alleen voor mensen die met het vliegtuig reizen. Dus we staan voor de keus: of een week wachten op het China mainland visum, of een dure vlucht naar Hanoi boeken en de veel goedkopere en waarschijnlijk indrukwekkende treinreis skippen. We vinden het heel jammer, maar besluiten toch te gaan vliegen. Scheelt een boel gedoe en verderop in de reis komt die treinreis vast nog. We boeken direct een vlucht en zetten onze toeristische dag met Vikky en Winner voort.

Vandaag is het tempeldag. Eerst gaan we naar de Sik Sik Yuen Wong Tai Sin tempel. De tempels zijn hier allemaal super kleurrijk en ze liggen vol met bloemen en fruit als offer. We wandelen nog door een mooi park en al snel is het weer etenstijd. We gaan Peking eend eten. Wauw, dat is heerlijk! Je pakt een soort pannenkoekje, legt er een stukje eend plus vel in, wat saus, stukjes groenten, dichtvouwen en smullen. Heerlijk!! Na het eten wandelen we nog door het toeristische Temple Street. Sander koopt een bieropener van Hong Kong. Zijn collectie is weer uitgebreid.

Na vier heerlijke dagen met Winner zoeken we de vijfde dag Monique Bakker op. Een oud klasgenootje van Sander die nu in Hong Kong woont. Ze heeft ons uitgenodigd voor de lunch en ze wil ons graag haar wijk laten zien. Toevallig zijn vrienden van haar, Nick en Gejanne Roelofs, ook bij haar op visite en dus trekken we met z'n allen op. Superleuk om te zien hoe een Nederlandse in Hong Kong woont. Als we langs een restaurantje komen, zien we een slang in de vitrine liggen. Best lekker zegt Monique. Dat willen we wel proberen. We delen een kom slangensoep en nemen allemaal een shotje slangenwijn. Die wijn is niet zo lekker, maar de soep eigenlijk best wel. Gek idee om slang te eten, maar het smaakt eigenlijk net naar kip en alle kommetjes gaan leeg. Na wat rondgestruind te hebben, bekijken we het huis van Monique en sluiten we de ochtend af met een heerlijke Dim Sum lunch.

Aan het einde van de dag gaan we samen op pad. We bezoeken de Peak nog een keer, maar nu in het donker en zien de super indrukwekkende skyline van Hong Kong. Prachtig om al die lampjes te zien. We bekijken de vele lichtjes en overdenken de tweede week op reis. Wat hebben we weer veel gezien en gedaan. Morgen alweer de laatste dag met Winner. De tijd vliegt!

Op de laatste dag met Winner bezoeken we nog wat kleurrijke tempels middenin de stad en wandelen we door Hollywood Street. We lunchen Wonton Shrimp Noodle Soup, een typisch gerecht uit Hong Kong. Superlekker! De noodles slurpen we met onze stokjes naar binnen. Aan het einde van de dag neemt Winner ons mee naar huis. Ze woont in de wijk New Territories op ongeveer een uur reizen van Hong Kong Central. Ze heeft een knus huisje en het is heel erg leuk om te zien dat er foto's van ons aan haar muur hangen.

Na het bezoek aan het huis van Winner gaan we haar moeder ophalen. Zij woont samen bij Winners jongere broef, zijn vrouw en zoontje. We gaan samen met Winners moeder en neeftje eten. Heel leuk om familie van haar te ontmoeten, wat een lieve mensen! Beter konden we deze week in Hong Kong niet afsluiten. De volgende dag brengt Winner ons naar het vliegveld. We geven elkaar een dikke knuffel en bedanken elkaar voor de fantastische week. We moeten beloven snel terug te komen. "Misschien de volgende keer met kinderen?" vraagt Winner met een knipoog. Zelfs hier kunnen we niet ontkomen aan de baby-talk ;-)

De vlucht naar Hanoi verloopt soepel en al snel zitten we in een bomvol busje op weg naar het centrum van Hanoi. Als we gedropt worden in de stad, kopen we snel wat water, lopen een klein rondje en al 'scooter-ontwijkend' vinden de weg terug naar ons hotel. Even rustig Hong Kong afsluiten en ons opmaken voor het volgende avontuur: Vietnam!

Hieronder enkele foto's van Hong Kong. Helemaal naar beneden scrollen voor het filmpje!

De skyline van Hong Kong

Een schattig visserdorpje, in Hong Kong, maar net buiten Central
Even genieten en afkoelen met de voetjes in het water
In de kabelbaan met glazen bodem op weg naar de zittende Buddha
De grootste zittende Buddha ter wereld
Wonton Shrimp Noodle Soup eten met Vikky en Winner
Het altijd drukke Hong Kong
Eten met oma en Winners neefje
Financial Centre van Hong Kong
Georganiseerd in de metro stappen. Grappig dat ook echt iedereen de pijltjes volgt!

De skyline van Hong Kong in de avond

En last not but not least: Het filmpje!

Mocht bovenstaande niet werken, klik dan hier